Mobilnyak-szindróma, avagy a legújabb népbetegség?...

Manapság, ha körbenézünk az utcán, a tömegközlekedési eszközökön, vagy akár egy orvosi váróban, gyakran látunk előrehajtott fejjel mereven a képernyőt néző embereket.

Legyen okos telefon, vagy táblagép, mindegyik esetben az előrehajtott fejtartás okozza a problémát, melyet már névvel is ellátott az orvostudomány: ’mobilnyak-szindróma’. A következménye pedig többek között fejfájás, nyakproblémák, alvászavar lehet. Sokan vannak, akik naponta összességében akár négy órát is eltöltenek az okos telefont, vagy a táblagépet bámulva. Természetellenes, helytelen testtartással...

Különösen veszélyeztettek azok a fiatalok, akik több órán keresztül csetelnek, vagy filmet néznek a táblagépen. Azonban az idősebbek is, akik pl. digitális formában olvassák az újságot, túl hosszú időt töltenek el ebben a természetellenes testtartásban.

A felnőtt emberek fejének súlya átlagosan 4-6 kg-mal nehezedik a gerincre. Egy 2014-es amerikai kutatás szerint, ha valaki tartósan nézi és használja az okos telefont, vagy a táblagépet, akkor legalább 15 fokos szögben előrehajtja a fejét. Ilyen esetben plusz 13 kg súly nehezedik a gerincre, tehát összesen közel 20 kg súlyt kell megtartania a nyaki csigolyáknak.
Minél mélyebben lehajtja valaki a fejét, annál nagyobb lesz a terhelés. A többség amúgy sem csak 15 fokos szögben engedi le a fejét, amikor a képernyőt nézi, hanem min. 60 fokban. És ilyenkor már mintegy 27 kg súly terhelődik a nyakra és a hátra (a normál 4-6 kg helyett!). Ez olyan, mintha valaki egy hét éves gyermeket cipelne a nyakában napi több órán keresztül….!

Minél több időt és minél gyakrabban tölt el valaki ilyen testtartásban, annál jobban előreesik a válla, a nyakizmok túlnyúlnak, a mellizmok megrövidülnek, a gerinc terhelődik. A következmények: feszülés a vállban, nyakban, fejfájás, és a legrosszabb esetben a porckorongok károsodása.
Esztétikai következmény pedig, hogy TOKA alakulhat ki (testsúlytól függetlenül), mely a sokat előrehajtott fej, és a nyak elülső részén, az áll alatt megereszkedett izomzat következménye.

MIT TEGYÜNK?
Nagyon fontos, hogy tudatosítsuk magunkban, ha tartósan féloldalas, asszimetrikus testhelyzetben terheljük a testünket!
Íme néhány tipp:
- váltsunk gyakran testhelyzetet,
- az okos telefont próbáljuk szemmagasságban tartani,
- amikor csak lehet, dolgozzunk inkább megfelelő magasságba támasztott laptopon,
- végezzünk gyakran nyak- és válltornát,
- törekedjünk arra, hogy minél egyenesebben tartsuk fejünket!

A CANTIENICA® – Arcformáló tréningen a speciális váll- és nyakgyakorlatok mellett a helyes fejtartás is elsajátítható, melyek együttesen megelőzik, illetve javítják a „mobilnyak-szindróma” tüneteit.